Spoofing to nowa, coraz bardziej popularna forma wyłudzania przez oszustów informacji i danych wrażliwych. Kradzież tożsamości lub inna forma wykorzystywania danych skutkuje często utratą pieniędzy lub innymi nieprzyjemnymi konsekwencjami. Jak nie stać się ofiarą spoofingu? Jak działają oszuści i jak szybko rozpoznać, że mamy do czynienia z próbą wyłudzenia?
Spoofing to rodzaj ataku, w którym przestępcy podszywają się pod banki, instytucje państwowe, a nawet prywatne firmy i osoby fizyczne, w celu wyłudzenia od swoich ofiar danych lub pieniędzy. Dzięki wykorzystaniu różnych nowoczesnych technik, oszuści są w stanie podszyć się pod wybrany adres e-mail, numer telefonu, a nawet adres IP!, by w nieuczciwy sposób osiągnąć swoje cele.
Coraz więcej firm zauważa nieuczciwe działania i wykorzystywanie swojego wizerunku przez oszustów. Tracą na tym nie tylko sami zainteresowani, ale przede wszystkim ich klienci. Do jakich działań uciekają się cyberprzestępcy, jak je rozpoznać i jak się przed nimi chronić?
W przypadku VIVUS internetowi oszuści uciekają się do tzw. spoofingu - najczęściej nielegalnie podszywając się pod numer telefonu infolinii VIVUS. Klientowi, do którego dzwonią wyświetla się prawidłowy numer infolinii, ale po drugiej stronie zamiast konsultanta firmy jest oszust, podszywający się pod pracownika VIVUS. Najczęstszą metodą jest poinformowanie klienta, że na jego dane została zaciągnięta pożyczka. Dzięki temu łatwo zdobywają inne dane, których potrzebują do weryfikacji sprawy. Stosowane przez nich metody mogą być różne - mogą poprosić o szczegółowe dane, o zainstalowanie zdalnego oprogramowania na urządzeniu. Czasami znają imię osoby, do której dzwonią, dzięki czemu uwiarygodniają sprawę.
O czym powinni wiedzieć klienci VIVUS? Połączenia z infolinii VIVUS tylko przyjmują połączenia od klientów, nie są wykorzystywane do kontaktu ze strony firmy. Oznacza to, że z infolinii VIVUS i jej numeru nie są wykonywane bezpośrednie telefony do klientów.Jeśli ktoś twierdzi, że kontaktuje się jako przedstawiciel firmy, należy taką sprawę zweryfikować i nie udzielać żadnych informacji bez pewności, że podajemy je zaufanej stronie.
Spoofing, w wolnym tłumaczeniu naciąganie, podszywanie się, może przybierać bardzo różne formy. Cyberprzestępcy wykorzystują spoofing telefoniczny, e-mailowy - czyli wszelkie formy umożliwiające nawiązanie kontaktu z ofiarą, a następnie wykorzystanie jej danych do wyłudzenia pieniędzy. Na czym polega każdy z wymienionych powyżej rodzajów spoofingu?
Spoofing telefoniczny to jeden z najpopularniejszych rodzajów ataków wyłudzeniowych. Jego oficjalna nazwa to Caller ID spoofing - czyli atak przy pomocy połączenia telefonicznego. Cyberprzestępcy używają różnych ogólnodostępnych narzędzi w sieci, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany przez siebie numer. Najczęściej podają się za pracowników banków, firm pożyczkowych lub instytucji państwowych, nierzadko również prywatnych firm. Jakie komunikaty przekazują ofierze? Najczęstszy scenariusz to poinformowanie o włamaniu na konto lub podejrzeniu dziwnych operacji przeprowadzanych na koncie. W celu wyeliminowania zagrożenia ofiara proszona jest o podanie poufnych danych, często również o zainstalowanie oprogramowania, które rzekomo ma ją chronić przed nieuczciwymi działaniami, a w rzeczywistości przejmującej kontrolę nad jej urządzeniem. Jeśli dane zostaną udostępnione, przestępcy z łatwością uzyskują dostęp do bankowości elektronicznej (a co za tym idzie do konta bankowego ofiary), zmieniają hasło i swobodnie wypłacają pieniądze na swoje konta.
Spoofing e-mail polega na wysyłaniu wiadomości e-mail, w której dane nagłówkowe (głównie dotyczące nazwy i adresu e-mail nadawcy) zostały zmodyfikowane tak, aby wyglądały na autentyczne i umożliwiały oszustowi podszycie się pod daną firmę w celu wyłudzenia danych klienta takiej firmy. Zazwyczaj wiadomość, opis nadawcy, adres mailowy, łudząco przypominają wiadomość z oryginalnej instytucji, np. banku, firmy pożyczkowej, sklepu czy innego serwisu internetowego, a w rzeczywistości są niebezpiecznym spamem. Mogą też zawierać linki i pliki do zainstalowania, po kliknięciu których oszust jest w stanie przejąć kontrolę nad naszym urządzeniem lub po prostu zdobyć niezbędne dane do realizacji swoich działań. Jeśli otrzymujemy niespodziewaną lub podejrzanie wyglądającą wiadomość, przyjrzyjmy się jej dwukrotnie, nie klikajmy w żadne linki i upewnijmy się, czy naprawdę pochodzi od danej firmy.
Smishing to coraz bardziej popularna metoda cyberataków, której celem jest zdobycie wrażliwych danych (nr karty płatniczej, dane do logowania do bankowości elektronicznej) za pomocą rozsyłania wiadomości sms do stron phishingowych. Oszuści wykorzystują skuteczne socjotechniki, dlatego w wiadomościach można znaleźć informacje o zagubionej przesyłce, niedopłacie lub nadpłacie za prąd itp. Smishing to potężne narzędzie w rękach przestępców. Na szczęście w życie weszła już Ustawa z dn. 28 lipca 2023 roku o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, dzięki której smishing, spoofing i phishing powinny zostać w znacznym stopniu ograniczone.
Czytaj również: Oszustwa na BLIK i SMS - jak rozpoznać i jak się chronić?
Przestępcy wykorzystują bardzo różnorodne sposoby działania i pozyskiwania danych, a schematy działań mogą być bardzo urozmaicone. Najważniejsze jest, aby do wątpliwych wiadomości podchodzić z dużą ostrożnością, nie działać pod wpływem chwili i nie podejmować pochopnych działań. Jeśli ktokolwiek wywiera na Tobie presję wiedz, że najpewniej jest to oszust.
Co powinno wzbudzić naszą czujność?
Jeśli jakakolwiek rzecz podczas rozmowy z odbiorcą lub w wiadomości otrzymanej mailem nie zgadza się ze stanem rzeczywistym lub budzi niepokój co do prawdziwości działań, lepiej nie podejmować żadnych kroków i upewnić się, że kontakt z nami pochodzi z prawdziwego źródła. Jak się bronić przed spoofingiem?
Źródła:
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/czym-jest-spoofing-jak-go-rozpoznac-i-nie-dac-sie-nabrac