Jeśli często używasz kart płatniczych, to prawdopodobnie wcześniej, czy później skorzystasz z chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Procedura pomoże ci odzyskać kwotę za zakup uszkodzonego lub niezgodnego z opisem produktu, a nawet otrzymać zwrot pieniędzy w przypadku oszustwa lub błędnej transakcji w bankomacie albo wpłatomacie. Sprawdź, na czym to polega. Jak ubiegać się o chargeback? Ile trwa obciążenie zwrotne?
Z artykułu dowiesz się:
Chargeback, inaczej nazywany obciążeniem zwrotnym to rodzaj zwrotu środków, z którego mogą skorzystać osoby, które przy dokonywaniu zapłaty skorzystały z płatności kartą:
Procedura dotyczy zarazem transakcji z użyciem terminali i bankomatów oraz zamówień internetowych i telefonicznych z wykorzystaniem kodu CVV. Rozpoczynają klient, kontaktując się z wystawcą karty, czyli swoim bankiem, który na podstawie przedstawionych mu dowodów ma za zadanie ocenić, czy zwrot kosztów jest należny.
Użytkownik karty może zgłosić żądanie chargebacku, kiedy:
Gdy zajdzie jedna z wyżej wymienionych sytuacji, klient powinien jak najszybciej skontaktować się z bankiem i złożyć reklamację transakcji kartą i żądanie obciążenia zwrotnego. Można to zrobić zarówno w oddziale, jak i listownie, czy przez infolinię. We wniosku słownym lub pisemnym trzeba podać:
Wówczas pracownicy banku wdrożą całą procedurę. Skontaktują się z centrum autoryzacyjnym i rozliczeniowym, a sprzedawca towaru lub dostawca usługi zostanie poinformowany o chargebacku. Na tym etapie zarówno klient, jak i sprzedający mają możliwość udowodnienia swojej racji.
Bank może poprosić użytkownika karty o dostarczenie:
Sprzedawca może od razu zaakceptować obciążenie zwrotne lub skorzystać z prawa do obrony. Jeśli dostarczy wiarygodną dokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia klienta, chargeback zostanie odrzucony. Pieniądze nie zostaną mu wówczas zwrócone.
Jeśli masz pewność co do słuszności twojego stanowiska, nie musisz się tym jednak zbytnio przejmować. Argumenty stron są zawsze dokładnie analizowane, a każda sprawa o obciążenie zwrotne jest rozpatrywana indywidualnie. Niezależnie od decyzji – na korzyść, czy niekorzyść klienta, bank ma obowiązek poinformować klienta o tym, jak zakończyło się całe postępowanie.
Środki z obciążenia zwrotnego trafią na konto zaraz po tym, jak otrzymasz od banku pozytywną odpowiedź na twój chargeback. Wszystko zależy więc od czasu trwania całej procedury, która w bardziej skomplikowanych przypadkach może się przeciągać – nawet do 4 tygodni. Pamiętaj, że obciążenie zwrotne nie jest w pełni zautomatyzowane i każdy przypadek analizuje się indywidualnie, co także wydłuża okres oczekiwania. Jeśli sprawa jest skomplikowana i będzie się przedłużać, bank poinformuje cię o przewidywanym opóźnieniu.
By przyspieszyć obciążenie zwrotne, ze swojej strony możesz jedynie zadbać o dostarczenie możliwie jak najlepszej i najdokładniejszej dokumentacji sprawy w jak najszybszym terminie.