Uzyskanie zasiłku dla bezrobotnych to proces wymagający nieco zachodu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy zasiłek nam przysługuje. Jeśli wydaje się, że tak, trzeba zgromadzić odpowiednie dokumenty i udać się do powiatowego urzędu pracy. Podpowiadamy, jak zabrać się do tego krok po kroku. Dodatkowo, zaktualizowaliśmy informacje związane z zasiłkiem w kontekście epidemii.
Z artykułu dowiesz się:
Zasiłek dla osób bezrobotnych to zapomoga, która przysługuje każdemu, kto zarejestrował się w powiatowym urzędzie pracy i spełnia następujące warunki:
Zasiłek dla osób bezrobotnych może uzyskać każdy, kto zarejestrował się w powiatowym urzędzie pracy i spełnia następujące warunki:
Uzyskanie zasiłku dla bezrobotnych wymaga, by na okres 365 przepracowanych dni w ostatnich 18 miesiącach składały się następujące formy aktywności zawodowej:
WAŻNE: urlopy bezpłatne, łącznie trwające dłużej niż 30 dni, nie są uwzględniane.
Oprócz przepracowanych dni, podstawę dla uzyskania zasiłku dla bezrobotnych stanowią również:
WAŻNE: okres pobierania zasiłku chorobowego i macierzyńskiego wlicza się do wymaganych 365 dni, jeśli zasiłki naliczane są co najmniej od wysokości minimalnego wynagrodzenia.
Standardowo (w czasie epidemii obowiązują inne zasady - czytaj na końcu artykułu) chcąc zarejestrować się w urzędzie pracy, powinniśmy zgłosić się do urzędu właściwego ze względu na nasze miejsce zameldowania (a w przypadku braku meldunku – do urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania).
Rejestrując się osobiście w urzędzie pracy, należy przedłożyć:
inne dokumenty poświadczające naszą sytuację zawodową (pełny wykaz znajdziesz na stronie zielonalinia.gov.pl)
Nie ma okresu wyczekiwania na zarejestrowanie. Jeżeli proces rejestracji przebiegnie prawidłowo (przyniesiemy wszystkie niezbędne dokumenty), będziemy zarejestrowani jako osoby bezrobotne od dnia, w którym pojawiliśmy się w urzędzie(lub złożymy wniosek on-line).
Chcąc usprawnić procedurę rejestracji w urzędzie pracy, możemy skorzystać z elektronicznego systemu dostępnego pod adresem www.praca.gov.pl. Poprzez formularz przekazujemy swoje dane urzędowi, który wyznacza nam termin wizyty (do 7 dni roboczych). Jeśli nie stawimy się w urzędzie danego dnia, dane zostaną usunięte z bazy i proces trzeba będzie powtarzać od nowa. Drogą internetową (pod tym samym adresem) możemy również dokonać pełnej rejestracji jako osoba bezrobotna. Będziemy musieli zeskanować dokumenty, a także wypełnić wymagane formularze i oświadczenia. Musimy również posiadać bezpieczny podpis elektroniczny albo potwierdzony profil zaufany – za ich pomocą podpisujemy i uwierzytelniamy wniosek.
Standardowy okres wypłacania zasiłku dla bezrobotnych wynosi 180 dni, czyli pół roku. Urząd pracy może go wydłużyć do 365 dni, ale w uzasadnionych przypadkach również skrócić o 90, a nawet 180 dni (co w praktyce może oznaczać utratę prawa do zasiłku). Jeśli zasiłek nam przysługuje, jego wysokość za dany miesiąc będzie naliczana od dnia naszej rejestracji w urzędzie.
Chociaż rejestracja następuje natychmiastowo, na wypłatę pieniędzy będziemy musieli poczekać. Każdy urząd może mieć swój własny harmonogram wypłat zasiłków, jednak zgodnie z prawem maksymalny termin oczekiwania na świadczenie to do 14 dnia następnego miesiąca. Oznacza to, że jeśli zarejestrujemy się np. w połowie miesiąca, odpowiednio pomniejszoną stawkę miesięczną otrzymamy najpóźniej 14 dnia kolejnego miesiąca.
Od tego, w jaki sposób rozwiązaliśmy stosunek pracy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zależy okres, po którym możemy otrzymywać zasiłek:
Wiele czynników wpływa na to, że okres przyznawania zasiłku dla bezrobotnych może zostać wydłużony. Najważniejsze z nich to:
Osoba bezrobotna ma obowiązek osobiście stawiać się we właściwym sobie urzędzie w dniu wyznaczonej przez urzędnika wizyty. Ma to na celu zadeklarowanie gotowości do podjęcia pracy i ewentualne przyjęcie propozycji pracy (lub innej formy pomocy, np. szkolenia zawodowego). Osoba bezrobotna ma też obowiązek przyjęcia oferty pracy, do wykonywania której posiada odpowiednie kwalifikacje lub doświadczenie.
Prawo do zasiłku osoba bezrobotna traci z dniem podjęcia nowej pracy. Inne okoliczności, które skutkują odebraniem zapomogi to:
Nawet jeśli wstępnie oceniamy, że zasiłek może nam nie przysługiwać, i tak powinniśmy zarejestrować się w urzędzie pracy. Jest to nie tylko pierwszy krok do znalezienia nowego zatrudnienia, lecz także sposób na uzyskanie prawa do ubezpieczenia zdrowotnego. Zarejestrowany bezrobotny ma również szansę, aby dostać się na szkolenia zawodowe finansowane ze środków Funduszu Pracy (uczestnik nie płaci za udział, a także otrzymuje comiesięcznie stypendium szkoleniowe). Wszelkie wątpliwości, które się pojawiają, warto skonsultować z urzędnikami. Prawo przewiduje szereg wyjątków od ogólnych zasad, dlatego każdą sytuację należy rozpatrzyć indywidualnie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
W związku ze szczególną sytuacją pandemii koronawirusa urzędy pracy wprowadziły zmiany w sposobie rejestracji. W tej chwili odbywa się ona głównie online – aby poprawnie zarejestrować się w urzędzie należy wejść na stronę www.praca.gov.pl i wypełnić zamieszczony na stronie formularz, a do niego dołączyć odpowiednie dokumenty w formie skanów, m.in. zaświadczenie o zameldowaniu, świadectwa pracy, dyplomy ukończenia szkół. Następnie należy wysłać wniosek – jeśli nie korzystamy z profilu zaufanego, zadzwoni do nas pracownik urzędu, by potwierdzić dane zawarte w elektronicznie przesłanym wniosku. Urzędnik może nam również wskazać, jakie jeszcze dokumenty powinniśmy dołączyć, może również poprosić o uzupełnienie danych w formularzu.