Wymiana opon w aucie powinna odbywać się przynajmniej dwa razy w roku – jesienią i wiosną. Zmianę ogumienia wymusza na nas przede wszystkim zmienna pogoda i kapryśne pory roku. Warto jednak pamiętać, że sezonowa wymiana ogumienia to przede wszystkim większe bezpieczeństwo w trakcie jazdy, lepsza przyczepność do podłoża, ale również zwiększony komfort użytkowania auta. Kiedy jest najlepszy czas na zmianę opon, gdzie można je wymienić i ile to wszystko kosztuje?
Przejdź do sekcji artykułu:
Każdy kierowca, który ma na względzie bezpieczeństwo własne, jak i odpowiednią eksploatację samochodu wie, że wymiana opon to absolutna konieczność przy diametralnie zmieniającej się pogodzie i różnych porach roku.
Zimą, kiedy drogi pokrywa warstwa śniegu, lodu lub błota, opony zimowe zapewniają odpowiednią przyczepność do podłoża, szybsze i bezpieczniejsze hamowanie, a tym samym znacznie minimalizują ryzyko kolizji czy stłuczki. Wynika to nie tylko z budowy bieżnika opony – posiada on specjalne lamelki (nacięcia i bloki), które pod naciskiem pojazdu rozszerzają się i wgryzają w lód i śnieg, ale również materiału, z którego jest zrobiona opona zimowa – krzemionka dodawana w produkcji zapewnia oponie elastyczność i sprawia, że nawet w niskich temperaturach guma nie twardnieje.
Z drugiej strony dobór ogumienia do panujących warunków atmosferycznych zwyczajnie zwiększa komfort prowadzenia auta. Jeśli opona jest elastyczna, ma dobrą przyczepność i dobrze reaguje na temperaturę, prowadzenie pojazdu jest wygodniejsze, a kontrola nad autem jest proporcjonalnie większa.
Tak jak wspominaliśmy, opony zimowe różnią się zarówno budową bieżnika, jak i komponentami użytymi do produkcji opony. Zarówno struktura opony, jak i jej materiał są dopasowane do warunków atmosferycznych, czyli niskich i wysokich temperatur.
Opony zimowe odznaczają się głębokim bieżnikiem. To sprawia, że śnieg na drodze dostaje się w tysiące wąskich szczelin i rowków. Rowki te wgryzają się w śnieg, lód i błoto, zapewniając optymalną przyczepność na drodze. Dodatkowo mają za zadanie rozpraszać wodę i zapobiegać zjawisku aquaplaningu (utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią).
Opony letnie mają natomiast prosty, blokowy kształt bieżnika– dzięki czemu opona ma większą styczność z nawierzchnią, co istotnie wpływa na poprawę sterowności pojazdem i znaczne skrócenie drogi hamowania. Oczywiście opony letnie również posiadają rowki i szczeliny mające zapobiec zjawisku aquaplaningu, ale jest ich zdecydowanie mniej aniżeli w oponach zimowych ze względu na lepsze warunki pogodowe w okresie wiosenno-letnim.
Ważną kwestią różniącą opony letnie i zimowe jest materiał, z którego zostały wykonane. Opony letnie tworzone są z względnie twardych mieszanek, które pod wpływem dodatnich temperatur miękną, dzięki czemu opona łatwo przystosowuje się do suchych i mokrych powierzchni.
Do opon zimowych natomiast dodawana jest krzemionka. Zapobiega ona twardnieniu gumy i nadaje jej elastyczność nawet w niskich temperaturach, dzięki czemu opona nie sztywnieje nawet w przypadku dużych mrozów.
Ogólnie przyjęte zasady mówią, że opony powinno się wymieniać, gdy średnia temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7st. Celsjusza. Warto brać pod uwagę fakt, że mimo dość ciepłych temperatur wczesną jesienią, nad ranem temperatury są dosyć niskie, mogą się pojawiać nawet przymrozki. Jeśli więc korzystamy z samochodu dojeżdżając rano do pracy czy odwożąc dzieci do szkoły, warto wymianę zaplanować stosunkowo wcześniej, aby przymrozki czy śnieg nas nie zaskoczyły. Co więcej z wymianą może być wtedy kłopot, bo stacje wulkanizacyjne są wówczas bardzo mocno oblegane – nie warto więc czekać do ostatniej chwili.
Wymiana kół na zimowe powinna być zrobiona zanim pojawią się pierwsze przymrozki i śnieg. Warto przygotować się do sezonu zimowego wcześniej, aby uniknąć kolejek i załapać się na niższe ceny w warsztacie. Zwykle kierowcy wymieniają opony na zimowe w listopadzie, jednak jeśli średnie temperatury powietrza spadają poniżej 7 st. Celsjusza można rozważyć wymianę nawet na przełomie września i października.
Z wymianą na opony letnie najlepiej poczekać do momentu ustabilizowania się pogody. Przyjmuje się, że wymiana opon powinna nastąpić w momencie, w którym średnie temperatury w ciągu dnia przekraczają 7 st. Celsjusza. Jest to oczywiście umowna granica, której powinniśmy się trzymać. Jeśli jednak wiosna nie przychodzi a zima daje się we znaki warto zaczekać z wymianą opon na letnie do momentu solidnego ocieplenia.
Cena wymiany opon zależy od rodzaju opon oraz ich rozmiaru, miasta, typu pojazdu i rodzaju felgi.
Oczywiście ceny w większych miastach będą wyższe niż te w mniejszych miejscowościach. To samo dotyczy rodzaju felgi – wymiana na feldze stalowej będzie tańsza niż na aluminiowej. Jeśli chodzi o rozmiar – im większa średnica koła, tym wyższa cena wymiany opony.
Do ceny wymiany koła należy doliczyć opłatę za wyważenie kół– zwykle wynosi ona nie więcej niż kilka złotych (maks. ok. 10 zł). Niektóre stacje wulkanizacyjne mają jedną stawkę pakietową za wymianę z wyważeniem, inne w ogóle nie doliczają za usługę wyważenia. Wszystko zależy od miejscowości, rodzaju warsztatu i samochodu.
W zależności od warsztatu, przy wymianie opon, mogą być pobierane dodatkowe opłaty. Zaliczyć należy do nich wymianę wentyla, który z czasem traci szczelność. Cena gumowanego zaworu oscyluje w okolicach 10 zł za sztukę, w przypadku metalowego lub chromowanego wzrasta ona do ok. 15 zł za sztukę.
Zdarza się również, że opona jest uszkodzona – nie zawsze nadaje się wtedy do wyrzucenia – można zdecydować się na jej naprawę – tzw. łatanie lub klejenie, którego cena jest znacznie niższa niż zakup nowej opony i waha się w granicach ok. 30 zł za 1 oponę na feldze stalowej lub aluminiowej. W przypadku samochodów terenowych, SUV lub dostawczych cena jest minimalnie wyższa i wynosi ok. 40 zł za 1 oponę.
Część osób korzysta również z usługi pompowania azotem, która podwyższa trwałość ogumienia, przyczynia się do redukcji korozji felg oraz zmniejsza wahanie ciśnienia w oponach w przypadku zmiany temperatury. Koszt takiej usługi waha się w granicach ok. 5-8 zł za 1 koło.
Jeśli nie masz gdzie przechowywać opon możesz wykupić usługę przechowywania. Jej koszt waha się w granicach ok. 80-120 zł za jeden sezon. Jeśli wymieniasz opony i nie wiesz co zrobić ze starymi możesz wykupić usługę utylizacji – koszt to ok. 5-7 zł / oponę.
Samodzielna wymiana opon jest możliwa, ale tylko wtedy, kiedy posiadamy dwa komplety opon już na felgach – jednym słowem kiedy mamy gotowe koła, które należy jedynie przełożyć. Wtedy jest to porównywalne z klasyczną wymianą koła i możemy tą czynność wykonać u siebie w garażu – wystarczy podnośnik i odpowiedni klucz.
W sytuacji, w której chcemy jedynie zmienić opony na feldze powinniśmy wybrać się do wulkanizatora. Zakładanie i zdejmowanie opon na felgę jest zbyt trudne bez użycia specjalistycznego sprzętu, w efekcie może być też niebezpieczne. Nie mając specjalistycznej wiedzy i narzędzi możemy źle zamontować oponę i w efekcie doprowadzić do wypadku lub awarii samochodu. Warto pamiętać, że opona to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, który możemy kontrolować i tym samym zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze.
Każda opona ma swój okres żywotności i kiedy się zużyje należy niezwłocznie udać się na wymianę. Zużycie opony zależy od kilku czynników: odpowiedniej konserwacji, zużycia bieżnika, stanu gumy. Kiedy należy wymienić oponę?
Ze względu na bezpieczeństwo nie należy dalej użytkować opon, które:
W przypadku zaobserwowanie powyższych nieprawidłowości powinniśmy niezwłocznie udać się do wulkanizatora w celu wymiany opon.
Zdarzają się też sytuacje, w których zużycie opon w aucie jest nierównomierne. Możemy wtedy, w celu redukcji kosztów, rozważyć wymianę 2opon, a 2 pozostałe przełożyć na przód (mniejsze zużycie).
Wymiana opon na całoroczne to przede wszystkim wygoda dla użytkownika auta. Nie trzeba posiadać dwóch kompletów opon ani ponosić dodatkowych kosztów związanych z ich sezonową wymianą. Z drugiej strony cena takiej opony jest wyższa od standardowej i po zsumowaniu kosztów oszczędność może być niewielka.
Z drugiej strony, oprócz wygody, powinniśmy brać pod uwagę również bezpieczeństwo. Opony całoroczne zostały zaprojektowane tak, aby możnaje było użytkować przez cały rok, w różnych warunkach pogodowych. Niestety nie istnieją uniwersalne produkty, które sprawdzą się w każdych, nawet ekstremalnych warunkach.
Opony całoroczne poleca się głównie osobom, które poruszają się autem w miastach, nie wyruszają w dalsze trasy. Chodzi o to, że drogi miejskie są zwykle odśnieżane i zabezpieczane, dzięki czemu nie ma wielu możliwości, w których opona nagle straci przyczepność do podłoża. Inaczej jest w warunkach pozamiejskich, kiedy to silny śnieg i lód mogą sprawić, że opona całoroczna nie zapewni nam odpowiedniej ochrony.
Kupno opon i koszty związane z ich wymianą to spory wydatek w domowym budżecie. Koszty związane z eksploatacją samochodu nie zawsze są przewidziane i może się okazać, że brakuje na nie gotówki. Powinniśmy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo to priorytet i z wymianą i zakupem opon nie powinniśmy zwlekać. Jeśli nie udało ci się odłożyć wcześniej odpowiedniej kwoty lub wymiana/zakup opon okazał się nagłym, nieprzewidzianym wydatkiem warto skorzystać z pożyczki. W VIVUS możesz wziąć pożyczkę na jasno określonych zasadach i niemal od ręki, a pierwszy pożyczka jest darmowa. Zajrzyj na vivus.pl, wybierz kwotę i określ terminowość spłaty – w przypadku pozytywnej decyzji pieniądze mogą trafić na twoje konto jeszcze tego samego dnia.