Marzy ci się nowy samochód, ale budżet na ten cel nie zapowiada rychłego sukcesu? Obawiasz się, że auto na raty będziesz spłacać tak długo, że do czasu, gdy staniesz się formalnie jego właścicielem, już dawno ci się ono znudzi? Jest na to sposób – leasing. Dzięki temu rozwiązaniu samochód możesz regularnie wymieniać na nowy. Jak to działa, ile to kosztuje i kiedy się opłaca?
Leasing to umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy leasingodawcą (finansującym) a leasingobiorcą (korzystającym). W najprostszym ujęciu leasing jest podobny do wynajmu długoterminowego lub zakupu na raty. Polega na tym, że firma leasingowa oddaje daną rzecz w użytkowanie leasingobiorcy w zamian za ustaloną w umowie opłatę uiszczaną co miesiąc. Umowę leasingu podpisuje się na czas określony.
Tym, co odróżnia leasing od zakupu na raty jest fakt, że przez czas trwania umowy leasingobiorca ma możliwość użytkowania środków trwałych lub nieruchomości, nie będąc ich właścicielem. Zaś od wynajmu czy abonamentu różni go opłata wstępna (m.in. od niej zależy wysokość rat) oraz prawo do wykupu za z góry ustaloną cenę. Oznacza to, że po wygaśnięciu umowy korzystający może wykupić przedmiot leasingu za wcześniej uzgodnioną kwotę (często wynosi ona 1% wartości przedmiotu).
Warto wiedzieć, że chociaż najczęściej przedmiotem leasingu są samochody, mogą to być również wszelkie inne pojazdy i maszyny, a nawet nieruchomości czy wyposażenie biur.
Istnieje wiele rodzajów leasingu. Różnią się one w zależności od tego, co jest przedmiotem leasingu, a także tego, jak skonstruowana jest umowa, kto może być jej stroną oraz jakie obie strony mają prawa i obowiązki względem przedmiotu leasingu.
W wariancie finansowym przedmiot leasingu, np. samochód, wliczany jest do majątku leasingobiorcy. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca weźmie samochód w leasing finansowy, zobowiązany jest do wpisania go w ewidencję środków trwałych. Od tej pory do jego obowiązków będzie należeć również dokonywanie odpisów amortyzacyjnych i serwisowanie danej rzeczy.
Leasing finansowy jest podobny do zakupu na raty, chociaż leasingobiorca staje się pełnoprawnym właścicielem przedmiotu dopiero po zakończeniu umowy. Następuje to automatycznie z momentem uiszczenia ostatniej raty, jako że całościowa kwota leasingu pokrywa ekonomiczną wartość przedmiotu. W tym wariancie leasingodawca musi zapłacić VAT w całości już przy podpisywaniu umowy.
Leasing operacyjny jest częściej wybieraną opcją, bardziej przypominającą wynajem. Przedmiot leasingu wlicza się do ewidencji środków trwałych leasingodawcy, może on również dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Łączna kwota wypłacona przez leasingobiorcę w czasie trwania umowy nie pokrywa wartości przedmiotu, dlatego strony umawiają się na opłatę wstępną oraz opłatę za wykup. VAT płacony jest w ratach.
To rozróżnienie jest bardzo proste – w leasingu bezpośrednim to producent oddaje swój produkt w leasing klientowi. W leasingu pośrednim leasingobiorca podpisuje umowę z firmą leasingową (lub np. bankiem prowadzącym taką działalność), która nabywa daną rzecz od producenta.
Leasing zazwyczaj dotyczy firm, głównie ze względu na możliwość wliczenia go w koszta prowadzenia działalności bez zmniejszania swojej zdolności kredytowej. Jest to też niezwykle wygodne rozwiązanie dla większych przedsiębiorstw, które muszą wyposażyć się we flotę samochodów. Dzięki leasingowi mogą regularnie wymieniać auta na nowsze modele i nie muszą przejmować się serwisowaniem.
Istnieje jednak również leasing konsumencki, z którego może skorzystać osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. To dobre rozwiązanie dla osób prywatnych, które chcą jeździć nowym samochodem, a nie stać ich na kupno za gotówkę. Raty leasingu mogą okazać się tańsze od pożyczki, do tego nie zmniejszają zdolności kredytowej. Jeśli masz niską zdolność kredytową i nie możesz liczyć na pożyczkę bankową na samochód – również leasing może być rozwiązaniem.
Leasing zwrotny może pomóc biznesowi stanąć na nogi i odzyskać utraconą płynność finansową. Warunkiem jest posiadanie przez przedsiębiorstwo środków trwałych (np. maszyn), które można najpierw odsprzedać firmie leasingowej, a następnie wziąć je od niej w leasing. W ten sposób można nadal używać środków, a jednocześnie otrzymać zastrzyk gotówki.
Leasing może być bardzo korzystnym rozwiązaniem w porównaniu z kredytem na samochód:
Na co trzeba uważać, decydując się na leasing?
Leasing nie zawsze jest najkorzystniejszym finansowo rozwiązaniem. Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy lepiej wziąć samochód w leasing, czy na raty, czy nabyć go jeszcze inną drogą. Wiele zależy od tego, czy zamierzamy wykupić auto po zakończeniu umowy, a także od stawek: początkowej oraz wykupu. Przeciętnie wkład własny przy podpisywaniu umowy wynosi ok. 5-15% wartości leasingowanego przedmiotu, wykup zaś może nas wynieść jedynie 1% (chyba, że ustalone zostaną inne stawki).
5-letni leasing samochodu o wartości 40 tys. zł z wkładem własnym w wysokości 5% i 1-procentowym wykupem wyniesie nas łącznie ok. 50 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę zaoszczędzony podatek, zauważymy, że rzeczywisty koszt zakupu samochodu wyniesie nas ok. 41 tys. zł. Miesięczna rata zaś to ok. 700-900 zł. W przypadku samochodu wartego 100 tys. zł, opłacanego razem z ubezpieczeniem, rata może wynieść nas ok. 1700-2200 zł miesięcznie.
Warto dobrze przemyśleć swoje możliwości finansowe, gdy rozważamy leasing samochodu. W sytuacji zerwania umowy z powodu opóźnień w płatnościach, nie tylko będziemy musieli bezzwłocznie zwrócić finansującemu przedmiot umowy, lecz także możemy ponieść dotkliwe konsekwencje finansowe (np. przepadnie wpłata początkowa lub będziemy musieli uiścić dopłatę w sytuacji, gdy dana rzecz straciła sporo na wartości).